• Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • Spotify
ai shte ti eba maikata wix.jpg

1 СТАТИЯ.png

ВЪЗРОЖДЕНСКИЯТ ТЕАТЪР ПРЕМИНАВА ПРЕЗ ТРИ ЕТАПА НА РАЗВИТИЕ, КОИТО СА СЛЕДНИТЕ: УЧИЛИЩЕН ТЕАТЪР, ЧИТАЛИЩЕН ТЕАТЪР И ДРУЖЕСТВЕН ТЕАТЪР. НАЙ-РАННИТЕ ПРОЯВИ НА СЦЕНИЧНОТО ИЗКУСТВО МОГАТ ДА БЪДАТ ПРИПИСАНИ НА ДРАМАТИЗИРАНИТЕ ДИАЛОЗИ, КОИТО СЕ ПОЯВЯВАТ ПРЕЗ 40-ТЕ ГОДИНИ НА 19-И ВЕК. ТЕ ЧЕСТО БИВАТ ПУБЛИКУВАНИ ВЪВ ВЕСТНИЦИ И СПИСАНИЯ. ПЪРВИЯТ ДРАМАТИЗИРАН ДИАЛОГ Е „МАТИ БОЛГАРИЯ“ ДЕЛО НА НЕОФИТ БОЗВЕЛИ. УЧИЛИЩНИТЕ ДИАЛОЗИ, КОИТО ДОБИВАТ ШИРОКА ПОПУЛЯРНОСТ ПО ТОВА ВРЕМЕ, СА НАПИСАНИ НА ДОСТЪПЕН И БЛИЗЪК ДО ГОВОРИМИЯ ЕЗИК И НА АКТУАЛНИ ТЕМИ, КОИТО ДА ВЪЛНУВАТ СЪВРЕМЕННИЯ БЪЛГАРИН. ТЕ ЧЕСТО БИВАТ ПРЕВОДИ ОТ ГРЪЦКИ И НАЙ-ВЕЧЕ СА ПРЕДНАЗНАЧЕНИ ЗА УЧИЛИЩНИ ТЪРЖЕСТВА. ОСНОВНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА ТЕЗИ ДИАЛОЗИ СА ПЕТКО Р. СЛАВЕЙКОВ, ДОБРИ ВОЙНИКОВ И ХРИСТО БОТЕВ.  ЧИТАЛИЩНИЯТ ТЕАТЪР Е ИМЕННО ЕТАПЪТ, В КОЙТО ТЕАТРАЛНОТО ИЗКУСТВО В БЪЛГАРИЯ СЕ ОТДЕЛЯ ОТ ФОЛКЛОРНОТО ЗВУЧЕНЕ И ПРЕДСТАВИ ЗА СВЕТА. ТЕАТЪРЪТ СЕ ПРЕВРЪЩА В НЕОБХОДИМОСТ НА ВЪЗРОЖДЕНСКИЯ БЪЛГАРИН, КОЙТО ВИЖДА В НЕГО НАЧИН НА СЕБЕИЗРАЗЯВАНЕ И ЗАЯВЯВАНЕ НА ПОЗИЦИЯ. НЕСЛУЧАЙНО ТЕАТЪРЪТ БИВА НАРИЧАН „МЕДИЯ“ СЪС САМОТО СИ ВЪЗНИКВАНЕ В ДРЕВНА ГЪРЦИЯ. СЦЕНАТА СТАВА ОСНОВЕН МЕТОД НА ИЗРАЗЯВАНЕ НА ОБЩЕСТВЕНОТО МНЕНИЕ И СЪЗНАНИЕ. ТУК БЪЛГАРИНЪТ СЕ ЧУВСТВА СВОБОДЕН ДА ЗАЯВИ СВОЯТА ПОЗИЦИЯ ПО ОПРЕДЕЛЕН ВЪПРОС ВЪРХУ ТЕМИТЕ, КОИТО ВЪЛНУВАТ СЪЗНАНИЕТО МУ.

f2dfa7_844d1399d13f40f59ad600d38afaa18d~mv2-2.png

ЧИТАЛИЩЕ „АРХАНГЕЛ МИХАИЛ”

ГОДИНАТА 1856-А БЕЛЯЗВА БЪЛГАРСКОТО ТЕАТРАЛНО ИЗКУСТВО С ПЪРВИТЕ ТЕАТРАЛНИ ПОСТАНОВКИ В БЪЛГАРИЯ. ПЪРВОТО ТЕАТРАЛНО ПРЕДСТАВЛЕНИЕ Е „МИХАЛ МИШКОЕД“ - ПОБЪЛГАРЕНА КОМЕДИЯ, ДЕЛО НА САВА ДОБРОПЛОДНИ, КОЕТО СЕ СЛУЧВА В ШУМЕН. ИМЕННО ШУМЕН Е ГРАДЪТ, КОЙТО СЕ ПРЕВРЪЩА В ТЕАТРАЛЕН ЦЕНТЪР В БЪЛГАРИЯ ПО ТОВА ВРЕМЕ. ПО СЪЩОТО ВРЕМЕ В ЛОМ СЕ ПОСТАВЯ ПОПУЛЯРНАТА ОТНОВО ПОБЪЛГАРЕНА ДРАМА „МНОГОСТРАДАЛНАТА ГЕНОВЕВА“ ОТ КРЪСТЬО ПИШУРКА. В СРЕДАТА НА 19-И ВЕК, ПОБЪЛГАРЯВАНЕТО НА ЧУЖДИ ТЕКСТОВЕ Е ЧЕСТО СРЕЩАНО ЯВЛЕНИЕ. ЗА ТАЗИ ЦЕЛ СЮЖЕТЪТ И ПЕРСОНАЖИТЕ СЕ ИЗМЕНЯТ В ИМЕТО НА ПО-ЛЕСНО РАЗБИРАНЕ ОТ БЪЛГАРСКИЯ ЗРИТЕЛ - ИМЕНАТА НА ПЕРСОНАЖИТЕ СЕ ПРОМЕНЯТ С БЪЛГАРСКИ, А НА ХАРАКТЕРИТЕ ИМ СЕ ПРИДАВА БЪЛГАРСКА НОТКА. ОСНОВНАТА ТЕМАТИКА В ТЕЗИ ПРЕДСТАВЛЕНИЯ Е СВЪРЗАНА С ИСТОРИЧЕСКОТО МИНАЛО, С БОРБАТА СРЕЩУ ЧУЖДЕСТРАННИТЕ КУЛТУРНИ ВЛИЯНИЯ И РАЗБИРА СЕ, С ТЪРСЕНЕ НА ОТГОВОРИ НА МОРАЛНИ ВЪПРОСИ ОТ СЪВРЕМИЕТО.

4-Сава-Доброплодни-1.jpg

САВА ДОБРОПЛОДНИ

f2dfa7_2164fcffa80d4a2592a254ed7eb82bc2~mv2.jpg

КРЪСТЬО ПИШУРКА 

СЦЕНАТА НА ЧИТАЛИЩНИЯ ТЕАТЪР Е ИЗРАВНЕНА С НИВОТО НА ПУБЛИКАТА - ТЯ ПРЕДСТАВЛЯВА НИСЪК ДЪРВЕН ПОДИУМ С МАЛКИ РАЗМЕРИ. ВЪПРЕКИ ТОВА, ТЯ Е НАПЪЛНО ДОСТАТЪЧНА ЗА ЦЕЛИТЕ НА ПРЕДСТАВЛЕНИЯТА, КОИТО ИСКАТ ДА ДОСТИГНАТ ДО ЗРИТЕЛЯ И ДА СЕ СВЪРЖАТ С НЕГО НА ДУХОВНО НИВО. ОТ СЦЕНАТА НА ЧИТАЛИЩНИЯ ТЕАТЪР ЧЕСТО ЗВУЧАТ ИДЕИТЕ ЗА ОСВОБОЖДЕНИЕТО, ЗА РЕВОЛЮЦИЯТА И РЕФОРМИТЕ.

ДОБРИ ВОЙНИКОВ Е „БАЩАТА“ НА БЪЛГАРСКИЯ ДРУЖЕСТВЕН ТЕАТЪР. ПРЕЗ 1865-А ГОДИНА ТОЙ СЪЗДАВА БЪЛГАРСКА ТЕАТРАЛНА ТРУПА В БРАИЛА, ПО РУМЪНСКИ ПРИМЕР - „БЪЛГАРСКО ТЕАТРАЛНО ДРУЖЕСТВО“. ТАМ ЗА ПЪРВИ ПЪТ В КРАТКАТА ИСТОРИЯ НА БЪЛГАРСКИЯ ТЕАТЪР (КЪМ МОМЕНТА НА СЪЗДАВАНЕ НА ДРУЖЕСТВОТО) ВОЙНИКОВ КАНИ ЖЕНИ АКТРИСИ, КОИТО ДА УЧАСТВАТ В ПРЕДСТАВЛЕНИЯТА.   ТЕАТРАЛНОТО ИЗКУСТВО СЕ ПРЕВРЪЩА В ИЗКЛЮЧИТЕЛНО ВАЖЕН КОМПОНЕНТ ОТ ЕЖЕДНЕВИЕТО НА БЪЛГАРСКИЯ ГРАЖДАНИН. ТУК, ПРЕЗ ВЪЗРАЖДАНЕТО, СЕ ПОСТАВЯТ ОСНОВИТЕ НА БЪЛГАРСКОТО ТЕАТРАЛНО ИЗКУСТВО, КОЕТО ЩЕ ЗАПОЧНЕ ДА СЕ РАЗВИВА С БУРНО ТЕМПО ПРЕЗ СЛЕДВАЩИТЕ ДЕСЕТИЛЕТИЯ.      

f2dfa7_0c9c5e25889a4af698378a0889ec7b2e~mv2.png

ВЕЛИКО
ДЮКМЕДЖИЕВ